Beskrivelse
Spillet Kulør på Humør giver børn og voksne mulighed for at snakke om følelser og svære
ting på en legende måde. Igennem spillet bliver tankerne og følelserne udtrykt og italesat.
I spillet er dette illustreret ved, at deltagerne skal samle de farvede Bo Point,
som skal lægges oven på de hvide ansigter på Følelsespladerne.
Der bliver sat KULØR på HUMØR, når tanker og følelser udtrykkes.
Et andet formål med spillet er at give deltagerne mulighed for at øve sig i at
sætte grænser, passe på sig selv og kunne sige fra i forhold til opgaver, man ikke har lyst til. Det gør man med Nej-tak kortene.
Spillet består af 41 BOSNAKKEKORT (kan også bruges som selvstændigt spil, men forskellige spilmuligheder), 36 GULDKORT, som kan ændre spillet gang. 12 Nej-tak kort som bruges til at markere, hvad man har lyst til og hvad man ikke har lyst til, Det STORE Nej-tak kort som bruges hvis man ønsker at trække sig ud af spillet. Derudover er der Bo-brikker og Bo Point og naturligvis spillepladen.
admin –
Jeg (ressourcelærer) var støtte i en specialklasser i indskolingen. Klassen var udfordret og havde en del børn, som synes skole svært. Lærerne fortalte at det at spille spil kunne være udfordrende, fordi børnene tit fik stærke og ‘svære’ følelser, når de tabte spillet. Tit endte det i store indbyrdes og fysiske konflikter.
Jeg skulle en dag prøve at spille Kulør på Humør med to af børnene. Vi talte om at vinde og tabe inden vi gik i gang og vi var alle enige om at det kunne være svært at tabe. Og vi ville alle gerne vinde.
Vi spillede i lang tid og begge børn er meget optaget af at samle ‘Bo følelses point’ . De arbejdede også sammen om at drille mig og ‘stjæle’ points fra mig. De havde begge en fest.:-) Og de fortalte begge, at det er det bedste spil, de har spillet og de elsker især UDFORDINGSKORTENE 🙂 kortene er spændende og sjove.
Til sidst i spillet opdagede jeg at en af drengene havde mulighed for at vinde spillet og jeg spurgte hvorfor han valgte ikke at vinde. Han svarede helt kort; for at så ville spillet jo slutte. Og det ønskede han ikke:-) Utrolig sødt.
Efterfølgende bliver spillet spillet meget i klassen og spillet bruges også nogle gange som belønning, når noget kan være lidt svært at lave (fx matematik )
Tak, for et fantastisk spil:-) det kan være medvirkende til at skabe positive relationer i den lille klasse.