Face-it

Vi aflæser og spejler hinanden

Hvad er Face-IT?

Hvad er Face-It

Face-it er et pædagogisk og terapeutisk materiale, som er skabt i et samarbejde mellem Niels Rahbek, kunstner og Carsten Møller, lærer og terapeut.
Ansigtet har flytbare magneter, så der kan laves forskellige ansigtsudtryk. Ansigtet har vist sig at være en stor hjælp i arbejdet med børn og andre som kan have svært ved at udtrykke sig følelsesmæssigt. Ansigtet har vi døbt ”Bo”.

Oplever du børn, som har svært ved at aflæse andre børn og voksne?

At dialogen med nogle børn strander på grund af børnenes manglede evne til at udtrykke tanker og følelser?

Den udfordring var grunden til at vi udviklede Face-it, som er en hel ny og simpel måde, du kan nå ind til barnet på og få dialogen i gang.

Et dynamisk og levende materiale

Find idéer og erfaringer på vores Facebook , og del også gerne dine egne.
Hvis du har spørgsmål, forslag til forbedringer eller ønsker at jeg kommer og laver et oplæg om, hvordan Face-it kan bruges, så kontakt mig gerne. 

Face-It kan:

– Bruges til følelsesmæssig spejling

– Bruges til at udtrykke følelser

– Igangsætte en ændring af følelser

– Være med til at skabe bevidsthed omkring og erfaringer med følelsers omskiftelighed

– Anvendes i samtaler og arbejde med enkelte børn og i gruppesammenhænge.

– Bruges til at udtrykke det som nogle gange er svært at sige med ord.

– Være med til at hjælpe børn til at blive bedre til at aflæse andre.

– Hjælpe til at eksternalisere følelser, som kan være svære at rumme.

_________________________________________________________________________

GRATIS DOWNLOAD 

 HUMØRMÅLEREN UDEN TEKST OG FARVE

Bo har en alarm hjerne

I morgen skal jeg snakke alarmhjerne med en 1. klasse og vil lade Bo står for noget af formidlingen.

Bo har 3 hjerner

Fortæller om den tredelte hjerne med krybdyrhjerne, følehjerne og tænkehjerne.

Pas på øjnene, Bo

Bo havde en rigtig dårlig oplevelse med fyrværkeri sidste nytårsaften, så han er noget nervøs for i år. 

Face-IT

Vi har flere forskellige varianter
af FACE:IT ansigter. 

Se alle farverne på webshoppen.

499 Kr.

Hvordan man bruger face-it

Klik på den historie du har lyst til at læse om

{

Magi

”Du skal have sko på og ud på legepladsen”, siger pædagogen. Hun er ved at være frustreret. Pigen nægter fuldstændigt. Hun er 3 år og skal bestemt ikke have sko på eller på legepladen. Pædagogen skal lige hente noget i køkkenet og går.
{

Skal vi også lege?

Mandag morgen er det rigtig svært at aflevere Magnus (opdigtet navn). Han vil ikke være i børnehaven. Han vil bare gerne være sammen med sin mor. Han vil hjem. Han græder og klamrer sig til hendes ben.
{

En solstråle historie

“I går faldt en dreng fra min stue på cykel på legepladsen og slog sig ret hårdt. Han har diagnosen Infantil Autist, er svært rigid og det er umuligt for ham at forholde sig direkte til sig selv, egne følelser og smerte…

{

Vrede

“Jeg er i gang med et PTSD-forløb i en modtagelsesklasse, hvor ca. halvdelen af børnene kommer fra Syrien. I forløbet bruges det legende element til at hjælpe med at regulere nervesystemet…

Erfaring med face-it

Face-It. Det her er et fantastisk redskab” 

“Jeg arbejder som pædagog i et kompetencecenter hvor vi arbejder med at inkludere børn med særlige udfordringer på børnehave og vuggestuegrupper. Vi har børn med Downs syndrom, ADHD, aurismespektrumforstyrrelser, præmature børn med tilknytnings- og udviklingsforstyrrelser og børn med div kromosomsfvigelser. Fælles for dem alle er, at de er funktionsnedsatte. Vi har 3 børn med særlige udfordringer på en børnehavestue med 20 børn.

Vi blev anbefalet at arbejde med Face:it til en dreng med infantil autisme. 
Han tog rigtig godt imod den. Han kunne meget hurtigt selv lave div variationer af sur og glad.

De andre børn på stuen syntes også at den var spændende. Da vi pt har temauger med eventyr som overordnet emne og med udgangspunkt i historier omhandlende følelser, besluttede vi at prøve at bruge Face:it til at samarbejde om hvordan de forskellige følelser ser ud. Børnene var sammen 2 og 2 og de fik en rigtig god dialog omkring ansigtsudtryk. Hvis det var svært, fik de et spejl, så de kunne se sig selv.

Det jeg bare vil sige påpege er, at alle børn kan ha glæde af at arbejde med Face:it. Alle børn skal jo lære at aflæse andre,”

Skrevet af: Lisbeth Ingvartsen Roberts 
“Anbefalelsesværdigt kursus på bare 3 timer.”

Vil du vide mere?

Så kontakt mig her

KONTAKT

Carsten Møller
Torvald Køhlsvej 65
DK-8300 Odder
22 41 88 14
carsten@mererobust.dk

Dorte Fritzbøger
Torvald Køhlsvej 65
DK-8300 Odder
93 94 99 19
dorte@mererobust.dk

CVR: 35941630